Fra idé til materiale er nemt med Bubbleminds

11/09-2019 09:09 • Skrevet af

Hvem er jeg?

Sanne Pogager var midt i processen med at opbygge en webside til udveksling og salg af materialer til undervisning, da jeg fik kontakt med hende. Sannes engagement og arbejdsomhed med at oprette Bubbleminds, fik mig til at genoptage fremstillingen af pdf’er til undervisning.

Jeg havde selv tilbage i 2010 opbygget en webside til salg af egne pdf-materialer. Dette fordi jeg som lærer i Skanderborg kommune savnede overskuelige og enkle materialer med illustrationer og få opgaver på hver side til undervisning af børn med særlige behov.

Jeg havde arbejdet som lærer og it-læsevejleder i både almen og specialundervisninger siden 1985 på alle klassetrin i fortrinsvis dansk og matematik, og gennem tiden samlet en masse idéer til materialer.

Imidlertid var det svært at holde gang i salget, da jeg ikke havde stort budget til markedsføring. Derfor skiftede jeg fokus i 2011, da jeg blev kontaktet af en programmør, som gerne ville bruge mine pdf’ er som udgangspunkt for udvikling af apps. Alt i alt fik jeg udviklet syv læringsapps, som ligger i App Store og de tre af dem sælges også til Android i GooglePlay. Ind imellem har jeg fået trykt piktogramserier, som også findes i appen, Odinscript. På den måde kørte der sideløbende med pdf-salg fra min webside flere nye projekter, bla. fordi jeg faktisk troede at download af pdf’er ville blive udkonkurreret af apps og andre interaktive medietilbud.

I 2014 holdt jeg som lærer og blev senere tilknyttet Odder Lille Friskole som læsekonsulent. Nu har jeg mere tid til mine projekter, og samtidig bevarer jeg kontakten til eleverne i undervisningen.

Og så kommer vi til pointen med dette blogindlæg – nemlig at beskrive hvordan mit møde med Bubbleminds.dk igen har gjort det muligt for mig nemt og hurtigt at dele og sælge pdf’er. Der er kort vej fra idé til fremstilling af materialet og wupti er det ude på Bubbleminds og kan ses af en stor skare af lærere, pædagoger og andre interesserede.

Gimp og Adobe Acrobat Pro DC    

Hvordan gør jeg så, når jeg skal fremstille en pdf?

Jeg bruger primært Gimp (gratis program fra Nettet) til at tegne og tilrette illustrationer og billeder. På www.pixabay.com, kan man hente mange fine illustrationer, som må bruges kommercielt og uden ophavsret. I Gimp kan jeg skalere, spejlvende, rotere, skifte farve og tegne oveni illustrationerne i flere lag for herefter at gemme dem som nye billeder, der passer til materialeindholdet. Skal jeg fremstille skabeloner, f.eks. rammer til ordkort, opretter jeg en Wordfil og gemmer den som pdf.

Jeg bruger programmet, AdobeAcrobat Pro DC (Link til Adobe) til sammensætning og redigering af billeder og tekst, men her kan jeg ikke tilføje rammer og streger til f.eks. ordkort. Derimod kan pdf’erne med rammeskabeloner, (som er fremstillet i Word), med fordel optages enkeltvis i AcrobatPro. Det er let at tilføje forskellige pdf’er til et samlet pdf-dokument. Efterhånden som jeg har opbygget forskellige skabelon-pdf’er fra Word, kan jeg blot tilføje de enkelte pdf’er, der passer til indholdet, hver gang jeg redigerer og fremstiller nye pdf-materialer i Acrobat Pro.

Overblik over siderne

I

Adobe Acrobat Pro DC er det skønt, at man, som det ses på ovenstående skærmbillede, kan få et overblik over de sider, man har oprettet i pdf-filen. Her kan man også nemt slette en side eller flytte rundt på siderne blot ved at trække dem hen på en ny plads i rækkefølgen. Som beskrevet i forrige afsnit er det også her, man kan både udtrække og indsætte sider som selvstændige filer eller flette med en anden flersidet pdf-fil.

Især når jeg har lavet pdf’er med rigtig mange sider har det været en kæmpe fordel at kunne overskue materialet på med denne oversigtsfunktion, som hedder “organiser sider”. Her har jeg ofte opdaget fejl, som jeg ellers ikke havde spottet.

Tekst og billeder er let at sætte op

En anden facilitet, som jeg nyder godt af i programmet, er tekstrammerne og billedernes frie bevægelighed. Man skal ikke indstille tekstombrydning eller andet, men kan blot rykke frit rundt med tekst og billeder og tilpasse rammernes størrelse efter placeringerne. Samtidig er der grønne linier i forlængelse af rammerne, så det er let at placere dem præcist under eller ud for hinanden uden yderligere indstillinger. Billeder kan skaleres, spejlvendes og beskæres inde i Acrobat Pro.

Sidst men ikke mindst er det meget enkelt at markere flere elementer på én gang – man trækker blot hen over de tekst- og billedrammer, som man vil flytte eller slette, så de indrammes til ét stort felt. Herefter kan de indrammede elementer flyttes rundt i en og samme arbejdsgang. Inden jeg slutter, skal jeg dog nævne, at det er temmelig dyrt at bruge Acrobat Pro…. jeg betaler et par hundrede kr. om måneden for at bruge det, men det kan muligvis fås billigere i mere begrænsede udgaver. Da Acrobat Pro har det med indimellem at kokse med skrifttyperne, gik jeg over til at bruge PowerPoint til den første opsætning og tekstindtastning og således bruger jeg nu begge programmer. Det er godt at kunne gemme som pdf fra PowerPoint og senere gå i Acrobat Pro og rette det endelige layout til, direkte i pdf’en.

God fornøjelse 🙂